Peneraju Pasaran Baju Muslimah Terbesar di Malaysia

SweetMuslimah.com Baju Muslimah Kanak-kanak

Monday, October 13, 2014

Cara Didik Anak Solat


Assalamualaikum..

Saya sedang mencari bagaimana nak didik anak solat..

Google2 jumpa website siraplimau, dan bila saya baca..banyak yang saya dah praktiskan. dan di sini saya listkan mengikut ceritaku...hehe

Antaranya :-

1. Dekatkan anak dengan laungan azan.

Betul tu, teringat masa Abg Izz kecik lagi..masa baby, masa tu rumah kami ada TV so bila azan je dia memang suka lah.. bukan dalam TV je dalam radio kete pun dan saya pulak akan tadah tangan dan baca doa. Kita ni biasalah mesti akan baca dan abis terus amin kan..tapi Abang mesti marah...'Ibuuu...tak abis laggiii!!' hehee...dan satu lagi ni perkembangan dia sekaranglah..3 tahun sudah umornya...kalau dengar azan dari taman rumah kami ni mesti dia akan bagi tahu...' ibu dah azan dah...' Sebabnya saya selalu tanya ' abang dah azan ke? abang ada dengar tak?' yelah sebab kadang si Ibu tak perasaan azan...ni kes jam dinding kami (beberapa bulan lalu) takde bateri......hehe
Tapi Ibu-ibu Bapak-bapak sekalian alam...seeloknya ajarilah anak-anak anda untuk berdiam seketika ketika azan berkumandang. Yang ni kita lah kena tunjuk contoh. Paling senang nak bagi contoh terbaik adalah ketika kita berada di dalam kereta dan radio kereta tengah ON dan ada azan...so time tu takleh bercakap!  hehe..Yang ni saya sendiri tak titik beratkan dari awal..hummm..dusshhdusshhh!!

2. Ajarkan Anak Doa Selepas Azan.

Kita ingat macam anak takleh aje ikut..tapi sebaliknya boleh ajer. Buktinya abang boleh ikut sama bila doa di bacakan dari corong radio kereta. hehe..asyik kete aje. Yelah TV rumah kami dah rosak gara-gara abang lah jugak. Ok untuk bacaan doa selepas azan ni abang tak lah hafal tapi dia akan follow jugak bilamana doa dibacakan selepas azan. Kalau dulu dia akan tadah tangan je skunk dia dah pandai ikut. Tapi bukan selalu lah dia ikut sama. Kadang-kadang.

3. Didik Solat Sejak Kecil.

Betul tu, anak-anak ni akan tiru kita. Copy&Paste tau!! So tanya diri sendiri. Solat tak? Kalau diri sendir tak solat jangan lah pulak sebesar gunung kita mengharapkana anak-anak kita solat dan baik akhlaknya. Sebagai ibu, suri rumah sepenuhnya masa ku. Jadi saya memang 24 hours dengana anak-anak...anak pulak 2 orang..yang memang bergantung kepada kita. tak boleh tak tengok ibu. So bila saya nak buat sesuatu memang kena bagitau diorang ni..baik abang maupun yang adik..even adik tak pandai cakap lagi..'Ibu nak semayang jap yer' 'ibu nak jemur baju..' dan macam-macam lah..supaya diorang tahu apa yang si Ibu buat. Kadang tu diorang ikut sampai toilet..tanya ibu watpe tu..'Ibu amik air semayang,.' mesti si abang oooo...dan nak buat jugak..dan baru-baru ini saya perasan yang adik tu suka angkat kaki..hahaa...tiru ibu lah tu..ropernye..dan gerak geri kita dalam solat tu tak usah ceritalah..memang comel ajer kalau diorang turut buat. Yang tak menahannya (saya sangat stress) si adik suka sangat kacau ibu solat..kadang-kadang sampai terpaksa batalkan solat tu..macam-macam pengalaman dengan anak-anak ni. Oh ya..hari tu saya sempat rakam video si abang follow abi solat..ngeh3...ada dalam hp suami..kenangan tau..huhu

4. Belikan Kelengkapan Solat Untuk Anak.

Penting juga kelengkapan solat anak tau..kalau yang pompuan tu mestilah nak kena sediakan telekung...mesti yang kiut miut punya kaannn..Ok cam saya anak-anak lelaki, so kopiah aje lah. Paling seronok bila anak-anak ni pakai sendiri kopiah mereka! sangat comel! Dan satu lagi adalah sejadah. penting tau sejadah ni..khas untuk anak-anak, so diaorang akan rasa nak solat. Cam saya, kat rumah ada sejadah kecik..(saya punya waktu belajar kat U) masih ada. Tiap kali abang nak solat memang dia akan cari sejadah dia...'maanaa sejadah aabangg' kalula dia..selagi tak dapat yang dia punya dia akan rengek.

5. Rajin Bawa Anak ke Surau/Masjid.

Haa...anda pernah tak bawak anak-anak ke masjid? atau surau? rugi-rugi..hehe..sesekali bawalah anak-anak ke surau atau masjid agar mereka tau akan solat beramai-ramai yakni jemaah. maybe agak jarang-jarang anak dapat lihat solat berjemaah di rumah. Tapi kita as parents kena siap-siap pesan kat anak tak mau bising-bising dan berlari-lari kan marah jemaah yang lain. Abang selalu jugak ikut Abi nya ke surau. kadang elok perangai nya kadang tu Abi bagitau dia main-main juga. Kalau balik kampung sebelah Terengganu tu memang abang selalu ikut lah..hehe..

6. Ajar Anak Baca Doa.

Yang ni kita boleh ajar anak kita anytime tak kira time ajar diorang solat ke atau tak. hehe..maksudku biar anak kenal apa itu DOA. Saya kalau tengah drive akan bercakap dengan anak..itu kalau pikiran tengah ok2 tak messy,..selalunya perihal kereta lah..apa yang di lihat di atas jalan raya..ehh...dapat tengok dari dalam kereta. Kalau nampak sesuatu yang memang kita nak..so saya akan cakap..'abang kenalah doa...sekian sekian..' dan saya akan sebutkan doa itu...hehe..Ya Allah...yang abang pun akan ikut...tapi takleh panjang-panjang kan anak tu takmo ikut lak. Ok selalunya bila ajar anak solat ni..si Abi yang suka sangat tunjukkan cara dan biasanya 1 hingga 2 rakaat ajer..part bagi salam tu comel ajer...Abi dia akan pusingkan kepala..haha...baca doa plak camni je..tadah tangan then Aamiinn...Ni kes nak cepat..bukan apa..anak-anak cepat bosan kalaubuat sesuatu dengan lama.

Baik itu sahaja tips-tips untuk ajar anak solat, ini peringkat umor 4 tahun ke bawah bolehlah,,bila dah meningkat umur nya lain lah pula kan...so mak-mak bapak-bapak kena sentiasa tambah ilmu rumahtangga dan cara mendidik anak-anak agar mereka menjadi anak-anak yang menyejukkan mata&hati..hehe

Di sini saya link kan artikel tentang Bagaimana Wardina Saffiyah mendidik anak-anaknya solat


http://www.mamapeduli.info/2013/07/cara-wardina-safiyyah-didik-anak-solat.html

Salam Sayang.....

No comments:

Post a Comment