Peneraju Pasaran Baju Muslimah Terbesar di Malaysia

SweetMuslimah.com Baju Muslimah Kanak-kanak

Wednesday, October 15, 2014

Asam Pedas


Asam Pedas Ikan Kembung Di Kahwinkan Dengan Sotong :)

Ok tak nama asam pedas ku ini? actually dah lama sangat tak buat asam pedas ni, yelah bukan myfeveret menu pun. Tapi ideal nak buat ni datang bila malam wekend hari tu kami anak beranak ada lah pegi makan kat luar, haa nak tau kat mana? tak tau apa nama tempat tu spesifik nye. Dekat Puchong Prima ada satu medan makan lah,,dekat situ ada burger bakar yang dulu-dulu femes lah N i think masuk jjcm maybee...last kami makan kat sini adalah tahun lepas kot. masa tu si adik tak ada lagi..(dalam perut kot) 
So kami order Burger Turkish ke hape name entah dalam rm12.50,, pastu saya plak order asam pedas ikan pari..dan nasi putih...haa sedap lah! dan budak pompuan tu cakap akak boleh kalau nak mix dengan sotong ke udang ke...maksudnya ikan pari dengan sotong tapi rege nye lain lah kan UP banyak kot..(taktau sebab tak tanya) eh lupa nak bagitau kat situ ade banyak stall so kita kena gi sendiri order dan bagitau nombor meja..Air pun sama juge. N myhubby lak order kueh tiew goreng..ok2 lah..saya makan nasik dulu sebab myhubby punye order lambat sampai..tapi before that kitaorg dah abis melantak burger tu,, saya tak snap pic pun,,humm malas kot!,,nak tau burger tu kurang sos,,harap daging aje besar,,sedaplah jugok. N saya tengok tak ramai sangat dah orang kat stall burger tu..kalau tahun sebelum ni, yang kami p tu..huumm beratuq kot. maybe masa tu diorang baru kua Tibih kan so femesla kejap. Tapi sayang tau,,,bagi saya harga nya tak setanding dengan rasa dan presentation nye..macam kedekut bahan..huiii menyampah tak suka lah..biarlah meniaga makan ni..apa-apa bagi lebih baru customer puas hati even mahal sikit.
Ok makan-makan saya bukan terhenti di situ..saya pegi jalan-jalan..saje usha2 tertengoklah rojak sengkuang..apa lagi terus beli,,RM2.50 sepotong..waahh sedap nyer...ranggup sangat..rasa nak beli lagi satu tau..susahlah nak jumpa orang jual rojak sengkuang ni...haiihh terbayang-bayang..kalau saya buat sendiri konfem tak habis sengkuang tu.. pelik juga camne yang orang jual ni rapuh nya lain macam.
oh yea...kueh tiew goreng tu saya dapatlah rasa sikit,,hubby makan sikit..N tak sangka pulak si abang pun nak jugak..berselera dia makan tauuu!!

Nak ke bagi resepi asam pedas ku yang sempoi ni? saya memang main hentam aje asam pedas ni,,bukan original cam orang Melaka punye lah..but okla tuk famili saya ni makan..maybe kalau orang lain makan pasti komen kau-kau punye...hehe..tak sedap!ni bukan asam pedas hokeyy..huhu

ni cara saya buat asam pedas..kenkadang arini begini,,,next2 lain pulak..tu nama nya hentam.

Cara Masak Asam Pedas ku

ikan kembung dan juga sotong dah siap bersih 
bawang merah beberapa ulas, bawang putih 1-2 ulas, sedikit lada hitam, lengkuas semuanya ditumbuk lumat-lumat
kemudian potong kacang bendi, tomato

Memula panaskan minyak, minyak kena banyak jangan coet2 tau..tumiskan cili boh ikut suka lah nak banyak mana, pastu letak gula sesudu atau lebih, kacau-kacau bagi garing sikit kemudian masukkan Bahan yang ditumbuk tadi.
Tumiskan,,,lepas tu amik air asam jawa, letak belacan sikit, dan kiub ayam sikit..
Air letak lah sikit tau...then letaklah ikan,bendi dan tomato,eh sotong pun..dan letak lah perasa apa yang anda gemar...saya letak gula garam N lada sulah sikit..
tutup jap periuk tu,,,rasalah..then tutup api..SIAP

Makan dengan Telur Dadar nasi putih itu je..
Tapi telur takde..Tapi tadi saya buat ayam goreng kunyit bersama kacang panjang..
Ini ajelah menu makan tengahari kami 3 beranak..yang pasti hari ini abang menambah jugak...semalam dia tambah 3x tau..! (daging masak lemak N ayam goreng)

Tamat ceritaku hari ini......................(=_+)'

No comments:

Post a Comment