Peneraju Pasaran Baju Muslimah Terbesar di Malaysia

SweetMuslimah.com Baju Muslimah Kanak-kanak

Monday, November 10, 2014

Sotong Plastik



Assalamualaikum And Morning!!

PAgi ni saya nak cerita pasal menu tenghari kami, tapi semalam punya..hari ni saya tak plan lagi nak masak apa, mungkin nasi goreng aje kot..haha..
Anda pernah makan sotong plastik ni? pernah beli dan masak sendiri tak? Ini adalah pertama kali dalam hidup saya, beli dan masak sendiri sotong plastik. eh betol ke nama nya ni? saya hentam aje ni..sebenarnya saya tak makan pun sotong ni, tapi saya tengok suami kadang-kadang dia makan sotong ni (kedai) terutama bila makan nasi lemak. Satu hari saya tanya dia ..'sedap ke?' erkk...saya pun cubalah ambil rasa sedikit..boleehh la tapi tak kena sangat dengan selera tekak saya ni. Kenapa beli ni? hehe..satu hari tu saya ada tertengok status kak Rose Hanim, rakan fb, kakak ni ada masak sambal,katanya nak masak sotong tipu ni lah.. terus teringin nak buat. 
Ok sotong yang seperti dalam gambar harga nya cuma RM2, dan kata peniaga tu, ini buatan orang Islam, yang ni orang biasa..(hahaa...nasib la saya tanya, apa beza) ada 2 jenis sotong..yang satu lagi tu memang nampak sangat kePlastikaaN nyer,,,yang itu bukan Islam yang buat..(maybe prosesnya) sebab saya pun tak faham dan tak arif sangat pasal sotong ni..yerla firstime..!

Saya buat sambal ajer, memang orang duk buat sambal je sedap menatang ni..hehe..
Potong panjang-panjang gitu, then potong 2 pulak..kasi kecik sikit..
Cara buat sambal nya pula, senang ajer,,,,kali ni saya hanya tumiskan bawang putih dan cili boh sahaja, bawang merah saya tak letak..kata Kak Rose Hanim kalau letak nanti warna merah nya tak berapa cantik. Oh yer hasil nya saya tak snap pic yer, hehe..kita gu dengan masak lemak putih sayur bayam bersama carrot..dan juga ayam goreng untuk heroes ibu..!


Potong Panjang Macam ni deh


Sayur Bayam Hijau


Untuk makan malam kami sekeluarga makan laksa penang..hurmm seronok tengok 3 beranak tu makan, sungguh-sungguh..alhamdullah..suami kata ok..sikit lagi..sedap lah tu kan..haha..yer la kali ke2 buat sepanjang jadi bini orang ni..stay tuned...ada lagi entri lain..saya nak berdhuha pula..;)

No comments:

Post a Comment