Peneraju Pasaran Baju Muslimah Terbesar di Malaysia

SweetMuslimah.com Baju Muslimah Kanak-kanak

Friday, November 7, 2014

Resepi Masak Kurma Tanpa Santan Yang Sangat Senang




Konflik juga sebenarnya nak masak apa yer arini? tema nya Ayam. Ok Ayam Masak Kicap lah..hurmmm hurmm....Ayam Masak Kurma lah...oK!! ayam kurma..atau pun orang Terengganu panggil ayam masok KEMOK.. hehee...senang ajer tau buat ni..saya pun main buat aje ni..jenis yang suka main letak jer.. tapi saya tengok juga lah resepi google ajer.. di sebabkan rempah kurma ADABI tak de, jadi saya guna rempah cap bunga ros (ini produk Terengganu) ada dua rempah iaitu rempah gulai dan rempah masak..rempah gulai warnanya kuning sikit, manakala rempah masak gelap.

Ini cara saya..

ayam dibersihkan dan digaul bersama rempah masak dan rempah gulai (ini pandai-pandai anggarkan) mengikut ayam yang kita buat okey
kemudian tumbuk bawang putih, halia, bawang merah
tumbuk bawang goreng (saya buat sendiri bawang goreng lagi sedap)
tumis bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis, tumis juga bawang yang ditumbuk tadi,
kemudian masukkan ayamyang digaul bersama rempah, ubi kentang yang dipotong kecil, carrot,
masukkan sedikit air, masukkan air asam jawa, terpulang banyak mana(agak-agak yer)
masukkan nisan(gula merah) sedikit, masukkan susu cair..TAPI saya takde susu cair..jadi saya guna Meal Shakes bersama sedikit air..biar kan mendidih..hias lah dengan tomato, cili..perasakan dengan garam gula, dan saya letak sedikit perahan lemon.

Nampak tak apa yang putih tu?
Haa..itu telur rebus tau..saya letak telur, sedap tau..hehe..
ehh..memang sedap lah..cubalah buat...
tak muak tau...kalau guna susu cair, ooh ye saya sarankan guna susu cap saji ok..dan perahan lemon buatkan ada rasa masakan anda lain dari yang lain...masakan kurma ni sedap di makan dengan nasi minyak..so kalau ada lebihan lauk ni bolehla buat nasi minyak,kena pulak dengan sambal belacan..waawaaahh...selera habihh reng!! ^_^v

selamat mencuba



2 comments: