Peneraju Pasaran Baju Muslimah Terbesar di Malaysia

SweetMuslimah.com Baju Muslimah Kanak-kanak

Monday, November 10, 2014

Resepi Kuah Laksa Penang yang Sedap Lagi Mudah

Kuah Laksa TerSedap Abad Ini
Helloo..Assalamualaikum para pembaca budiman,
Baru ada kesempatan masuk entri kat sini..hurmm myson tu kalau tak marah tak kata apa 24hours dia akan menghadap lappy ibu dia ni..geram lah kan? setuju tak kita sebagai ibu kena marah dan naikkan pitching? muaahaahaa..ok saya nak kongsikan cam mana buat kuah laksa yang sebenarnya senang ajer tau..yang sebelum ni saya fikir..macam susah ajer buat laksa ni.. bukan susah pun nak kena ada RAJIN ajer, semua pasti akan menjadi..

Kuah laksa ni saya guna ikan sardin atau pun orang Terengganu panggil ikan layang..(sebut biar ada sabdu sikit deh)

Saya tak tahu nak anggaran berapa orang boleh makan dengan kuah ni, 

Bahan-bahan:
Ikan sardin 7 ekor saiz sedan
Bunga kantan 
Daun kesung
Belacan
Cili boh
3-4 ulas Bawang Merah yang sederhana besar
2 batang serai
3 keping asam keping
Nenas masak
beberapa ketul ikan sardin jenama Adabi
Air asam jawa

Cara-cara:

Memula kita rebus ikan sardin bersama garam dan asam keping, kemudian perisi kan ikan dan kisar. Tulang nya jangan di buang dahulu, kita kisar berasingan dan jangan lupa tapis tau!
Kemudian bakar belacan, anggaran belacan ikut suka..kemudian kisarkan bawang merah, belacan, beberapa potongan nenas, sedikit bunga kantan, sedikit daun kesung. Kisar semuanya. Satukan di dalam satu bekas bersama cili boh( cili boh saya buat sendiri, anggaran tu terpulanglah nak pedas ke tak) Gaul rata semua bahan yang dikisar tadi.
Masukkan ke dalam periuk, kacau biar mendidih seketika kemudian masukkan ikan yang dah siap di kisar tadi, (yang ni saya kisar halus dan kasar sikit).. kemudian masukkan air tulang-tulang yang dikisar tadi tapi ingat TAPIS tau..jangan pulak bawak masuk sekali dengan habuk tulang tu..hehe..
Masukkan segala macam serai, bunga kantan, daun kesung dan asam keping tu..air asam jawa jangan lupa yer..
Sebelum terlupa..last sekalai saya letak ikan sardin yang dah siap dibasuh, dibuang tulang dan dah kisar sekejap je...ofkos lah masuk air juga yer..kang kering kuah laksa uollss!!
Perasakan dengan garam gula,,kalau nak rasa sedap lagi tu aci lah letak cik aji sikiiitt ajer, kalau ada otak udang lagi sedap kot dan tak perlu dah letak cik aji rasanya.


Dah siap untuk di makan atau peram dulu makan esok..sebab kuah laksa ni makin lama makin sedap tau..

Bahan yang dikisar




Ini Bunga Kantan yer...mana yang tak pernah tengok tu..hihi..


Oh yer,,,laksa yang saya guna adalah laksa keluaran EKA.. tak pernah beli lagi laksa plastik ni,, selalu beli kat Terengganu laksa orang kampung buat sendiri. Yang ni kita kena rebus dulu tau bagi dia lembut..Laksa yang saya buat ni ikut stail mak mertua lah jugak ni..saya perati ajer bila mak mertua buat..hihiii..


Selamat Mencuba!!





No comments:

Post a Comment