Peneraju Pasaran Baju Muslimah Terbesar di Malaysia

SweetMuslimah.com Baju Muslimah Kanak-kanak

Friday, November 7, 2014

Ibu Tak Marah Anak...Ibu Love Uols

Buah Hati Ibu..Hero Semalaya..=)



Haii..selamat malam!!

Hari ni punya entri lewat malam,,siang hari tadi tak sempat nak berdepan dengan blog ceritara ku. Sebenarnya hari ni my kids baik-baik aje, dan ibu nya pula level kebengisannya kurang sikit je dari semalam. Setiap hari seorang ibu ini meminta denganNya supaya diri nya boleh bersikap baik-baik,lemah lembut dengan anak-anak kandungnya..hurmm..saat saya menulis coretan ini, hati saya sebak dan nak nangis bila imbas kembali apa yang dah saya lalui dan saya buat kat anak-anak. Allah sedang uji ibu nya dengan kehadiran anak-anak syurga ini. Hari ini, adik HEBAT! Setelah beberapa kali dah perangai nya yang suka bukak seluar, kemudian bukak pampers nya..separa bogel gtu..dari minggu lepas lagi tabiat baru nya ini..sehari lebih 1x dia akan bukak pampers nya..today,,hal yang kita tak duga..huhu..ibu di dapur masak-masak, tetiba si adik terjaga dari tidur nya. Dia main sorang-sorang, abangnya masih lena.. ibu dah tengok adik main penyapu,, ok..tak ngapa lah,,lastly datang kat ibu ..'nak..nak..' tengok ibu makan tembikai..ibu pergi dekat..nak bagi tembikai..haa? bau busuk??..'adik ukk ukk yer?' 'mana pampers nya?' Sabar aje lah..terus masuk bilik air dan mandi..sementara tu, ibu cari pampers...oohh rupanya ada di dalam baldi merah, tempat buang pampers! mandikan adik, tangan nya berbau, di muka nya ada sedikit najis..penutup toilet bowl pun ada kesan najis juga..nak marah sangat tak jadi,,just bebel..'kenapa adik bukak pampers!!'..lepas mandikan adik,, saya mop lantai cepat-cepat..tak tau la sejauh mana tahap kesucian dan kebersihannya..muahahaa..

Kisah adik main najis ni tak terhenti di situ...petang sikit, baru saya perasan atas sofa ada kesan najis,hurmm..geram juga..terus bukak kain kusyen..ada 2 kusyen yang terkena...Magrib pula satu lagi perkara yang mengejutkan ibu...waktu ibu nak mandi, sekali angkat penutup toilet bowl..guest what?
Laahaaaiiii...anak MAk!! seketul najis dia...dan percikan di tepi-tepi..(maaf memang kotor sikit yer..) cerita ini dedikasi untuk anak kedua ibu yang OhseM lagi HenseM..Oooo baru lah ibu tahu, ini kes dia nak tiru ibu, selalu nya bila basuh erak, bila bukak pampers kalau najis nya keras dan seketul gitu memang ibu buang terus dalam lubang toilet!..oohhh...he learn from me maa!! kahkah..bertuah nya anak ibu niii..hehee...

Suami balik, apa lagi cerita la kan..dia biasa jer..begitulah orang lelaki..entah saya tak tahu nak tulis apa pasal lelaki aka suami sendiri....biarlah rahsia..hehe
Anak-anak ibu,,sehari nak tau berapa kali ibu menyapu dalam rumah ni?hari ni saja 3x,,belum masuk lagi malam ni..itu takde mainan..(dah sembunyi) kalau ada LEGO lagiii perit kot...kesian juga anak-anak sebab takde benda yang diorang nak main..kadang-kadang ibu sekat sel-sel otak kamu! Tapi ibu percaya anak-anak ibu semuanya pandai, sebab diorang ni ada je benda buat main. Senyap-senyap main dalam bilik belakang,,ohh NO NO NO...main stok vitamin Shaklee ibu!!!..sib baik tak bukak kertas penutup tu...abang timbang vitamin rupanya...hehe..so cam biasa ayat ibu..'takleh main barang ibu ni..ibu nak jual..' 
Ok itu satu hal main..satu hal lagi..anak-anak saya ni kuat makan..suka makan..mulut takleh duk diam..memang nak maaakkkaannn jer..terutamanya yang abang. Lepas makan nasi, cari makan lagi...dan lagi..bila makan, bersepah lah..kadang tu tumpah, yang adik pulak makan sikit buat main nya banyak. Membazir, membazir..membazir....
Jadi dalam sehari tu saya rasa sangat banyak perkataan-perkataan yang tak sedap di dengar yang keluar dari mulut seorang ibu...saya tahu, saya yang salah...ibu yang tak reti nak kawal diri..padahal budak-budak memang akan ada je kesalahan diorang,,seorang ibu kenalah bawak bersabar dan bijak. Sangat stress. Kadang kala saya nak sangat duduk seorang diri tanpa mendengar suara, tangisan anak-anak. Sebab nya saya tak suka keadaan yang bising-bising, banyak gangguan...memanglah tugas saya seorang ibu, suri rumah memang patut berhadapan hari-hari dengan kerenah anak-anak..tapi saya juga perlukan masa menyendiri...hehe...ini bukan bermakna ibu tak sayang,tak suka anak-anak ibu tau...bukan,,kamu semua amat bermakna dalam hidup ku okey..
Bila tengok anak-anak tidur, ibu rasa bersalah amat.. sampai terfikir, agak-agak apa yang ibu buat terpahat dalam ingatan dia ke tak? nanti besar dia ingat lagi tak? nanti dia akan ikut ibu ke? macam-macam persoalan....
ibu doakan anak-anak ibu semuanya menjadi...dan al hafiz..tak kisah lah apa pekerjaan mu asalkan kerja itu memberi manfaat kepada orang lain. 

Ini kisah saya dan anak-anak tercinta....menjadi seorang ibu, dan membesarkan anak-anak memerlukan kesabaran yang tinggi..heheww..terkadang daku menangis sorang-sorang kerana penat..ok lah sampai di sini dulu coretan malam ini..assalamualaikum,,nitee uols!

No comments:

Post a Comment